پیش فاکتور دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم بورس الکترونيک
6251
25,000 تومان
.zip
233 کیلوبایت
توضیحات:

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم بورس الکترونيک (فصل دوم) در 35 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

تجارت الكترونيكي
تجارت الكترونيكي به معناي انجام دادن مبادلات تجاري از طريق شبكه به ويژه اينترنت است (راتناسینگام ، 2005). تجارت الكترونيكي از داشتن يك سايت اينترنت فراتر مي رود و شامل سفارش دادن، انجام دادن مناقصات كاريابي و كارمنديابي و مبادله اطلاعات است كه با استفاده از فناوري هاي اطلاعات صورت مي‏گيرد. در تجارت الكترونيكي، پول مي تواند هم به روش سنتي و هم به روش الكترونيكي پرداخت شود. بسياري از بازرگانان الكترونيكي، سيستم هاي پرداخت مختلفي را به مشتريان خود پيشنهاد مي كنند (لویر ، 2003). مهم ترين مسأله در سيستم هاي پرداخت الكترونيكي تأكيد بر امنيت است (توربان ، 1999).
تجارت الكترونيكي فرصت هاي مهمي براي شركت ها ايجاد كرده كه از طريق آن شركت ها مي‏توانند سهم بازار خود را گسترش دهند و در بازار بين المللي وارد شوند. اين با كم ترين هزينه و حداقل سرمايه گذاري قابل اجرا است. در دنياي تجارت الكترونيكي، شركت ها از اين امكان برخوردار هستند كه هم با تهيه كنندگان و هم با مشتريان بيش تر ارتباط برقرار كنند كه از طرفي منجر به افزايش فروش و از سوي ديگر منجر به دسترسي به منابع بيش تر با قيمت هاي مناسب و هزينه كم تر مي شود (راتناسینگام ، 2005).

تاریخچه تجارت الکترونیکی
حدود 133 سال از اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل می گذرد. اختر اع بل در سال1876 ، تجارت الکترونیکی را به صورتی که امروز شناخته می شود، پی ریزي کرد. برخی بر این عقیده اند که به کارگیري عدد بی اهمیت (0) در محاسبات رقمی، ستون فقرات تجارت الکترونیکی است که از شبه قاره هند سرچشمه می گیرد. استفاده از فناوري هاي الکترونیکی در انجام امور بازرگانی، پیشینه اي نسبتاً طولانی دارد. در حقیقت، نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضاي بخش هاي خصوصی و عمومی براي استفاده از تکنولوژي اطلاعات به منظور کسب رضایت مشتري و هماهنگی مؤثر درون سازمانی نشات گرفته است (هاشمی، 1389).
تجارت الکترونیکی در شکلی که امروزه شیوه کار کردن ما را متحول کرده است، ریشه در همگرایی خلاق کامپیوتر و تلفن دارد. امروزه پست الکترونیکی تبدیل و کسب اطلاعات از طریق جستجوي سایت‏هاي وب به عمومی ترین ابزارهاي تجاري تبدیل شده اند. این امکان عملاً تحت تأثیر همگرایی خلاق تلفن و کامپیوتر، به واسطه اینترنت در اختیار جامعه قرار می گیرد. تاریخچه تجارت الکترونیکی به شکل امروزین آن، ریشه در دو پدیده دارد: اینترنت و مبادله الکترونیکی داده ها که منشا، هر دو این پدیده‏ها به دهه 1960 باز می‏گردد (پورتر ، 2001).

بورس الکترونيک در ايران
سياستهاي راهبردي بورس الکترونيک در ايران مبتني بر برنامه سوم توسعه، برنامه توسعه كاربردي فن آوري ارتباطات و اطلاعات (تکفا) و سياست تجارت الکترونيکي جمهوري اسلامي ايران است. طرح تکفا از هفت بخش راهبردي تشکيل شده است و نظام رايانه اي بورس به عنوان يکي از فعاليتهاي اصلي اين طرح محسوب مي شود (گرامی و محمدزاده، 1385).
شايان ذكر است كه در سال ۱۳۷۳، شرکت مديريت فناوري بورس تهران با هدف مکانيزه کردن معاملات سازمان بورس و راهبري مستقل اين سامانه، تأسيس شد. اما به اعتقاد برخي از کارشناسان، يکي از اشتباهات مسؤلان در آن مقطع، ايجاد يک بورس مکانيزه به جاي بورس مدرنيزه بود، چرا که اين امر مانع ايجاد بورس الکترونيک شد. از اواخر سال 1377 تيمي در سازمان بورس براي بررسي سيستم معاملات جديد تشکيل شد و در اوايل سال 1378 درخواست پيشنهاد بورس الکترونيکي را تحويل شوراي بورس داد. در همان زمان نيز يک کميته راهبري براي خريد نرم افزاري به منظور ايجاد سيستم مبادلات مرکزي در سازمان بورس تشکيل شد. پيگيريهاي اين تيم ادامه داشت تا اينکه در سال ۷۹ کارگروه بورس و تجارت الکترونيکي در شوراي عالي اطلاع رساني تشکيل و ادامه کار اين تيم در قالب کارگروه مذکور دنبال شد. در همين سال نيز گزارش اوليه اقدامات صورت گرفته به شوراي بورس ارايه شد. اما شايد بتوان قانون برنامه چهارم توسعه را نخستين الزام قانوني براي ايجاد بورس الکترونيکي در کشور دانست. بر اساس سند تلفيقي اسناد توسعه بخشي و فرابخشي برنامه چهارم، راهکارهاي گسترش بازار سرمايه در برنامه چهارم توسعه با تأکيد بر تدوين مقررات و ضوابط به منظور ايجاد بازار عادلانه، شفاف و کارآمد اعلام شد. در اين قانون پيشبيني شده بود که طراحي و استقرار ساختار الکترونيکي براي انتقال سفارشهاي مشتريان و انجام داد و ستد از راه دور در چارچوب گام نخست ايجاد بورس الکترونيکي اوراق بهادار ايران و فراهم کردن زيرساختهاي لازم فني و استقرار نظام پرداخت الکترونيکي وجوه تا پايان سال سوم برنامه محقق شود (جعفرپور و فتحی، 1385).
به نظر مي رسد که برخي تنگناهاي اساسي، بر سر پياده سازي بورس الکترونيکي در ايران وجود دارد که مسير رسيدن به اين مهم را دشوار مي نمايد. مي توان آماده و کافي نبودن زيرساخت هاي فني و مخابراتي را اصليترين معضل برشمرد، زيرا لازمه الکترونيکي نمودن بورس، دسترسي سريع، آسان و ارزان به اطلاعات است. آمار اخير منتشره شده از مؤسسه بین المللی ITU حاکي از فاصله قابل توجه ايران از نظر زيرساختهاي فني و مخابراتي براي بورس الکترونيکي است. چالش عمده ديگر مباحث مربوط به رسيدگيهاي قضايي در فضاي مجازي مي باشد كه ابعاد مختلف آن بايد مورد بررسي و پشتيباني قانوني قرار گيرد (جعفرپور و فتحی، 1385). لذا لازم است كه دولتمردان و مسئولين امر با درك مزايا، اهميت، ضرورت بورس الكترونيك و تأثير آن بر جذب سرمايه گذاري و تخصيص بهينه سرمايه ها و با استفاده از نيروي انساني کارآمد، جوان و متخصص فرآيند پياده سازي بورس الکترونيکي در ايران را تسهيل و تسريع نمايند.


قسمتی از پیشینه پژوهش:
نویسنده: سیدحسین میرشجاعی (1385)
عنوان مقاله: فنآوري اطلاعات و كاربردهاي آن در سازمان بورس الكترونيك
رشد سريع و بدون وقفه فناوريهاي نوين در محدوده خدمات ارتباطي و اطلاعاتي، تحولات شگرفي را در جنبه هاي مختلف زندگي بشر امروزي، بويژه جنبه هاي مالي ايجاد كرده است به نحوي كه دامنه تحولات، هم در ارتقاء خدمات رساني الكترونيكي و هم در ايجاد چالش ها و مشكلات الكترونيكي بوده است . بهره گيري معاملات آنلاين از خدمات كارگزاران الكترونيكي باعث گرديده تا صرفه جوئي هاي كلان در بخش هاي مختلف اقتصادي، بهبود در حذف واسطه هاي حرفه اي، كاهش هزينه هاي گزاف، افزايش كيفيت خدمات، افزايش قدرت انتخاب، كوچك سازي و افزايش نقدينگي براي افراد و سازمان ها نتيجه گردد . در اين مقاله، با توجه به نوپا بودن مفهوم سازمان بورس الكترونيك، مطالبي در خصوص ساختار و ويژگيهاي سازمانهاي مجازي، نحوه بكارگيري فناوري اطلاعات در عرصه مبادلات الكترونيكي و ارائه راهكارها در حوزه نظري بيان گرديده است.


فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
بورس الکترونيک
تجارت الكترونيكي
2-1- تاریخچه تجارت الکترونیکی
2-2- روابط خريدار و فروشنده در تجارت الكترونيكي
2-3- بورس الکترونيک در ايران
2-4- بسترهای استقرار نظام الكترونيكي در بورس سهام
2-5- نيازمنديهاي و ملزومات جهت پياده سازي بورس الکترونيک
2-6- مزایای پياده سازي بورس الکترونيک
2-7- مروري بر تحولات بورس
2-8- نگاهي به وضعيت بورس اوراق بهادار در ايران و بررسي کاستيهاي آن
2-10-1- بورس اوراق بهادار تهران
2-10-2- نقاط ضعف و کاستيهاي سيستم معاملاتي فعلي
بخش دوم- پیشینه تجربی تحقیق
2-11- پیشینه داخلی تحقیق
2-12- پیشینه خارجی تحقیق
منابع فارسی
منابع انگلیسی

1403/1/9 - مارکت فایل