پیش فاکتور دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات
6566
17,000 تومان
.zip
88 کیلوبایت
توضیحات:

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات


همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA
کاملترین در سطح اینترنت
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منابع انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: قابل ویرایش با فرمت doc
تعداد صفحات : 47

بخشی از متن :

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT )


ارتباطات در عصر حاضر الفباي زندگي صنعتي ، مدرن و متمدن ، جوامع مترقي اين كره خاكي را تشكيل مي‎دهد. اهميت ارتباطات و در معنايي ساده‎تر تبادل اطلاعات بين جوامع بشري و انسان‎ها كه تشكيل دهنده جوامع بشري مي‎باشند و در عصر امروز حضور آن مهم و حائز اهميت است كه به زعم بزرگان علم در جهان امروز اگر كسي خود را بي نياز از تبادل اطلاعاتي بداند در حقيقت دچار توهمي بزرگ از يك محيط پر رمز و واقعيت گشته و در حقيقت از آمادگي لازم براي ورود به قرن بيست و يكم برخودار نمي‎باشد و از قافله به شدت عقب مانده است.

باگسترش علوم ارتباطي كارآيي سيستم هاي كامپيوتري افزايش يافت. اين همنوايي و تلفيق هم افزاي سيستم هاي اطلاعاتي (كامپيوتر) با سيستم هاي ارتباطي باعث شكل گيري عصر پيشرفته تري به نام دوره فناوری اطلاعات و ارتباطات گردید. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان يك نياز ، نه يك انتخاب يكي از شاخص ترين فناوري هاي قرن حاضر به منظور ايجاد جامعه شبكه ای و تحقق ايده هاي دانايي محور مي باشد (خليل مقدم ، 1384)

فناوری اطلاعات و ارتباطات درشرايط مناسب قابليت خود را در زمينه هاي توسعه اقتصادي و اجتماعي بويژه مراقبتهاي بهداشتي، سلامت، آموزش هاي از راه دور، اشتغال، كشاورزي، بازرگاني وهمچنين غني سازي فرهنگ محلي به اثبات رسانيده است.(هرس،2003) همچنين اهميت راهبردي و استراتژيكICT و اهميت فزاينده اي كه در سطح بين الملل پيدا كرده، به كشور ما تسري پيدا كرده است و يك منبع استراتژيك براي سازمان ها ونهادهاي دولتي كشور محسوب مي شود وماهيت و نحوه كسب و كار را به طوراساسي متحول كرده است. استراتژيك شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات بيش از پيش آن را مهم جلوه مي دهد. (میرخانی ، 1385) در سال‌های اخیر رشد سریع فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات تاثیر بسیار مهمی در زندگی بشر و کارکرد سازمان‌ها و موسسات در کشورهای مختلف داشته است. به اعتقاد صاحب‌نظران همان گونه که اختراع ماشین بخار و وقوع انقلاب صنعتی موجب تحولات عظیم در زندگی کاری و شخصی افراد گردید، انقلاب ارتباطات هم به طور مشابه دگرگونی‌هایی را در زندگی آدمی به همراه دارد(لورین و اریک، 1997).

به مدد رسانه‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، جهان به دهکده‌ایی مبدل شده که اطلاعات و رسانه‌ها، سیستم‌های عصبی و اجزای این دهکده را به هم متصل ساخته است. فناوری اطلاعات و ارتباطات مجموعه وسیعی از فناوری‌ها (اینترنت، ماهواره، تلفن همراه، تلویزیون‌های کابلی، رایانه‌های خانگی و ویدئو) است که برای برقراری ارتباط بین انسان‌ها (فرستادن و دریافت انواع پیام‌های کلامی، صوتی و تصویری) و نیز برای تولید، انتشار، ذخیره و بازیابی اطلاعات به کار می‌رود. فناوري اطلاعات و ارتباطات وسيله اي براي ذخيره سازي، پردازش و ارائه اطلاعات است كه به صورت الكترونيكي و مبتني بر تعدادي رسانه می باشد (رضوی، 1388).

فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتند از گردآوری ، سازماندهی ، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت ، تصویر ، متن یا عدد که با استفاده از ابزار رایانه ای و مخابرات صورت پذیرد . با پیشرفت سریع ICT در دنیا و تاثیر عمیق ابزار و تجهیزات در تسهیل و تسریع کارها و صرفه جویی در وقت و هزینه ، هر روز بر اهمیت اینگونه وسایل و کاربرد آنها افزوده می شود (اشنايدر ، 2006).

..........................................................
پیشینه تحقیق :
بسياري از پژوهشگران براي بررسي موضوعات و مسائل مربوط به يك حوزه، از مدلها و الگوهاي معتبر موجود در آن حوزه استفاده مي كنند. چنانكه گفته شد، در زمينة پذيرش فناوري اطلاعات نيز مدلهايي وجود دارد كه اعتبار آنها در پژوهش هايي گوناگون مورد تائید است.

از هنگام ارائه مدل پذيرش فناوری، استفاده هاي مكرري از آن در پژوهشها به عمل آمده كه تقریباً همگي آنها در حوزه فناوری اطلاعات بوده است . پيژپرس ٨٥ مقاله را كه تحقيقات انجام شده با مدل پذيرش فناوری را نشان مي دهد فهرست كرده و در عين حال معتقد است كه اين فهرست تنها بخشي از مقالات ذيربط را در بر مي گيرد (پیژپرس ، 2001) . طبق گزارش انستيتوي اطلاعات علمي (ISI) تا ژانويه ٢٠٠٠ ، تعداد ٤٢٤ مقاله به دو مقاله معرفي اين مدل ارجاع داده اند (ونکاتش و دیویس ، 2000 ) و (دیویس و همکاران ، 1989 ).

تحقیقات داخلی :

محقر و شیر محمدی (1383) در پژوهشی که درباره توسعه مدل پذیرش فناوری (TAM) در وزارت کشور ، بر روی کاربران سیستم اتوماسیون اداری در ساختمان مرکزی وزارت کشور که شامل کارکنان چند معاونت بودند انجام شد و به نتایج زیر دست یافتند، ادراک سهولت استفاده بر ادراک سودمندی تأثیر می گذارد و رابطه مثبت و معنی دار، با ضریب همبستگی بالا میان سازه های ادراکات ، تمایل به استفاده و استفاده واقعی وجود دارد . سازه های گروه تأثیرات اجتماعی رابطه مثبت شدیدی با سودمندی ادراک شده دارند . کارایی فردی افراد نسبت به سیستم های رایانه ای همواره در این پژوهش رابطه مستقیم با سهولت استفاده را نشان می دهد ، افراد در هنگام مواجهه با مشکل استفاده از فناوری اطلاعات تمایل دارند یک مرجع در دسترس و آماده برای راهنمائی و حل مشکل آنها وجود داشته باشد ، و جهت گنجاندن فعالیتهای تسهیل در پذیرش فناوری اطلاعات در برنامه ریزی های راهبردی و عملیاتی ، کدام نواحی باید مورد توجه قرار گیرند و میزان تأثیر گذاری هر یک از عوامل به چه میزان می باشد ، تا بتوان بر مبنای آن دست به اقدامات لازم زد.

........................................

- تحقیقات خارجی :

وو و همکاران (2008) در تحقیقی با عنوان «استفاده از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری جهت کنکاش مدل رفتاری کاربران نسل سوم ارتباطات سیار» به نتایج ذیل دست یافتند:

- انتظار عملکرد کاربران از خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ، اثر مثبت نسبت به قصد رفتاری و رفتار استفاده دارد. الویتهای مصرف کنندگان نسبت به خدمات نسل سوم نبایستی بر رضایتشان برای خدمات نسل سوم ارتباطات سیار اثر کند، زیرا کارکردهای خدمات نسل سوم بمراتب بیشتر از کارکردهای خدمات نسل دوم است و مصرف کنندگان می توانند مشترک ارتباطات و برند تلفن سلولی را به آسانی تغییر دهند.

- درباره شرایط تسهیل گر کاربران خدمات نسل سوم ارتباطات سیار، اثر مثبت نسبت به قصد رفتاری و رفتار استفاده دارد و اثرش نسبت به تمامیت سامانه بیشتر است. سامانه وب سایت اولاً باید دقیق باشد و آخرین اطلاعات را بمنظور جذب مصرف کنندگان فراهم نماید، ثانیاً کیفیت اتصال وب سایت بر تمایل مصرف کنندگان اثر خواهد کرد بعبارتی کیفیت اتصال کاربر باعث افزایش علاقه کاربر به استفاده از وب سایت می گردد .

- در خصوص اثرات اجتماعی کاربران خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ، اثر مثبت نسبت به قصد رفتاری و رفتار استفاده دارد. خانواده و دوستان مصرف کنندگان می توانند بر آنها جهت استفاده از خدمات نسل سوم ارتباطات سیار اثرگذار باشند.

- پیرامون قصد رفتاری خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ، اثر مثبت نسبت به رفتار استفاده دارد ، درحالیکه نرخ اثر آن کاهش یافته است. جذب طبیعی مصرف کنندگان به استفاده از خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ، آسان است و آنگاه می تواند بر تمایل مصرف کنندگان به استفاده متوالی از آن اثر کند.

...............................................................

بخشی از منابع :

منابع فارسی :

1. آلبرتو، کارنیرو (مرداد 1386). ترجمه عباس نصیری زنگ آباد. پذیرش فناوری های نوین در سازمان: ماهنامه تدبیر ، سال هجدهم، شماره 182،صفحه 49.

2. احمدی ده قطب الدینی، محمد . (1387) . بررسی رابطه تجربه کار با رایانه ، تناسب تکلیف - فناوری ، خودکارآمدی رایانه ، اضطراب رایانه ، لذت ادراک شده رایانه ، سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس ، طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.

3. اصنافی ،امیررضا-حمیدی،علی.( 1386).نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش با تاکید بر نقش کتابخانه های مجازی،مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.

4. الهي، ش. عبدي، ب. دانايي فرد،ح (1389). پذيرش دولت الکترونيک در ايران: تبيين نقش متغيرهاي فردي، سازماني و اجتماعي مطرح در پذيرش فناوري. چشم انداز مديريت دولتي، شماره1،صص 67-41.

5. امیرشاهی، میراحمد و باروتی اردستانی، نرگس، (1385) ،«ارائه مدل مفهومی پذیرش فناوری اطلاعات برای کارکنان سیستم های بانکی: بانک صادرات شهر تهران» ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده فنی الزهرا.

6. پاسبان رضوی،مجیدرضا.(1388). موسسه ارتباطات و فناوري آموزشي بريتانيا والدين، فناوري ارتباطات و اطلاعات ، مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران (ICT) و تعليم و تربيت

7. حسین پور، جعفر. 1386. نقش فن آوری اطلاعات در تحول ساختار سازمان ها، ماهنامة اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، شمارة 238، صفحات 195-182.

...............................................
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات

1403/1/9 - مارکت فایل