پیش فاکتور دریافت فایل
پروپوزال بررسی نقش معماری در رشد و ارتقاء وجوه غیرمادی بشر
10417
15,000 تومان
.zip
24 کیلوبایت
توضیحات:
دانلود پروپوزال بررسی نقش معماری در رشد و ارتقاء وجوه غیرمادی بشر

بيان مسئله
معنويت، همان عنصر گمشده¬اي است كه دنياي معاصر به‌تازگي به آن پي‌برده و سعي در احياء و زنده¬سازي آن از طريق شيوه¬هاي مختلف و راه‌هاي گوناگون دارد. هنر از آنجا كه با روح و روان انسان ارتباطي مستقيم و بي¬واسطه دارد؛ در شكل¬گيري ساختار جوامع بشري تأثيري به‌سزا داشته و هنر معنوي به مثابه هنري كه از ساحت معنا، يعني از والاترين مراتب وجودي و ذات اقدس احديت سرچشمه مي¬گيرد، در اصلاح روابط بينابيني و زيرساخت‌هاي عيني و ذهني مخاطب خود، نقشي بي¬بديل و يگانه ايفا مي¬كند.(جعفری، 6:1981).
عدم هويت ساختمان‌ها و معماري بدون ريشه¬اي كه جوامع بشري را به انحطاط سوق مي¬دهد و باعث انواع و اقسام ناهنجاري¬هاي روحي ـ رواني و اجتماعي است؛ زنگ خطر را براي مسئولين عمران و معماري شهري و دست¬اندركاران عرصه¬ي ساخت و ساز و شهرسازي، به صدا درآورده است.
معماري قدسي، به‌عنوان يكي از حامل¬ها و مبادي اصلي هنر معنوي، داراي جايگاهي شاخص و كاركردي مؤثر و با اهميت در سطح جامعه است. معماري هنرمندانه و مقدسي كه سخن از آن رفت، با بهره¬گيري از اصول و ارزش‌هاي جاويدان حكمت اسلامي و ايراني مي¬تواند از اضمحلال و انحطاط فرهنگ، هويت و هنر اين مرز و بوم جلوگيري كرده و از معضلات و ناهنجاري¬هاي اجتماعي كه همه روزه شاهد آنيم، بكاهد.
اگر ماهيت اين معماري بر‌اساس ساحت وجودي امر قدسي و هنر معنوي باشد، بازتاب آن آرامش و آسايش روحي و جسمي افراد استفاده كننده از آن فضاهاست؛ ولي اگر معماري به‌دور از اين مراتب عالي و خالي از هرگونه معنا، هويت و بدون ريشه¬هاي عميق و گسترده در خاك حاصلخيز فرهنگ، ادب، دين و آيين ايران‌زمين باشد؛ نتيجه¬اش همين ساختمان‌هاي كسالت¬آور، خسته¬كننده و بي¬رنگ و بو است كه هر روز شاهد رشد قارچ‌گونه و سرطاني اين غده¬ها و بافت‌هاي شهري هستيم.
- اهمیت و ضرورت تحقیق
لازم است كه معماري قدسي را بر سه اصل اوليه، استوار بدانيم:
1.      معماري بايد بر حقيقتي استوار و از اصالتي برخوردار باشد.
2.      معماري بايد مفيد واقع شود. به عبارت بهتر، هدف داشته‌باشد و به كاربردهاي در‌نظر گرفته‌شده منتج گردد. اين اصل در حقيقت به عملكرد معماري اشاره دارد.
3.      معماري بايداز استحكام و استواري لازم برخوردار باشد. استحكام و پايداري در معماري؛ از يك‌سو رعايت كامل اصول فني و از سوي ديگر بهره¬گيري از علوم رياضي و هندسه را كه در نهايت به ماندگاري بنا مي¬انجامد، ايجاب مي¬كند (آیوازیان، 78:1376).
بنابراين، معماري قدسي و اصيل آن است كه با تكيه بر اصول فوق¬الذكر بتواند فضاي مادي و معنوي مورد نياز بشر را به گونه¬اي فراهم كند كه از خلوص، تعادل، صميميت و آرامش برخوردار باشد. ....

فهرست مطالب
سئوال اصلي تحقيق
بيان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
پیشینه تحقیق و سوابق مربوطه
فرضيه ها
اهداف تحقيق
جنبه جديد بودن و نوآوري طرح
روش کار
فهرست منابع

1403/1/28 - مارکت فایل