پیش فاکتور دریافت فایل
پروپوزال طراحی مرکز بازپروری و حمایت از کودکان
10419
15,000 تومان
.zip
1,208 کیلوبایت
توضیحات:
پروپوزال طراحی مرکز بازپروری و حمایت از کودکان

بیان مساله:
امروزه در سرتاسر دنیا با افزایش بی روند کودکان و نوجوانان بی سرپرست روبرو بوده است، که این افزایش دلایل زیادی از جمله: فقر، افزایش فساد، فحشا، اعتیاد و ... دارد. این کودکان قربانیان خشونت جامعه ای هستند که نه تنها آنها را از داشتن پدر و مادر و کانون گرم خانواده محروم ساخته بلکه پذیرای آنها نیست و به چشم سربار به آنها می نگرد. بی سرپرستی بیشتر از آن که یک مشکل فردی باشد مشکلی اجتماعی محسوب می شود و در پس آن تمامی ابعاد شخصیتی، رفتاری، روانی، اجتماعی شخص را زیر سوال می برد. ( ارقبائی، 13:1392).
در حال حاضر نگهداری این کودکان به صورت موسسه ای است؛ به این مفهوم که تعداد بسیاری کودک در مجموعه ای حمایتی به صورت ایزوله و جدا از جامعه زندگی می کنند. فضای زندگی آنها سالنی بزرگ با تعداد زیادی تخت خواب در کنار هم می باشد که تداعی کننده آسایشگاه سربازان و یا اتاق بیمارستان است. از این رو، شرایط پاسخگوی نیازهای این گونه کودکان که از خانه و خانواده محروم بوده اند نیست. ( غلامعلی زاده، 34:1393).
پرورشگاه در واقع خانه کودک است که در طراحی آن باید مساله آموزش و سکونت هم زمان مد نظر قرار گیرد. در بحث آموزش، ارتقای سطح یادگیری و تعاملات کودک جهت ورود به اجتماع و کسب مهارتهای لازم برای شکل گیری مطلوب شخصیت وی در جامعه و ایفای نقش مفید مورد نظر است و در بحث سکونت، ایجاد احساس تعلق به مکان و سکنی گزینی مطرح بوده. کیفیت محل سکونتشان و برقراری تعامل مثبت با آن اهمیت زیادی در شکل گیری روحیات آنان ایفا می کند. بنابراین نیاز به تعلق و پیوند جویی از اساسی ترین نیازهای انسان است، که ابعاد و نمودهای متفاوتی دارد، بعد مکانی این دلبستگی به مکان " نیاز فراگیر، مورد توجه روانشناسان محیطی قرار گرفته است و پیوند بین انسان و مکان یا مبنایی برای ارضای بسیاری از نیازهای انسان به واسطه مکان و معنا بخشی به زندگی بر شمرده شده است. " به ویژه دلبستگی به مکانهای با اهمیت برای انسان، که شاخص ترین آنها فضاهای سکونت است .......

1403/2/7 - مارکت فایل