پیش فاکتور دریافت فایل
پروپوزال طراحی مجموعه مسکونی با رویکرد ارتقاء مشارکت اجتماعی
10425
15,000 تومان
.zip
541 کیلوبایت
توضیحات:
دانلود پروپوزال طراحی مجموعه مسکونی در منطقه 6 تهران با رویکرد ارتقاء مشارکت اجتماعی

بیان مسئله :
واژه مشارکت از حیث لغوی به معنای درگیری و تجمع برای منظور خاصی است. در مورد معنای فنی آن نیز بحثهای فراوانی شده است ولی در مجموع می¬توان جوهره اصلی آنرا درگیری، فعالیت و تاثیرپذیری دانست .مشارکت شامل شفافیت، باز بودن فضای جامعه و چند صدایی بودن حوزه عمومی است و نیازمند فضایی است که افراد بتوانند در تصمیم¬گیری¬هایی که در سرنوشت آنها مؤثر است، تأثیرگذار باشند این امر شامل دخالت مردم در تمام ابعاد سیاستگذاری، الویت¬بندی، نظارت، اجرا، پیگیری و کلیه مراحل ارائه خدمات اجتماعی است .
یکی از ابزارهای اساسی برای کاهش تمرکز قدرت، گسترش مشارکت و افزایش توانمندی مردم، ایجاد و توسعه¬ی تشکل¬های مردمی و اجتماعات محله¬ای است. در سیاست¬های مشارکتی توسعه، مسئولیت برنامه-ریزی، اجرا و نگهداری و نظارت بر برنامه¬های شهر بر عهده خود مردم است و فرصت ایجاد «مشارکت و توانمندسازی برای مردم و توسعه توسط مردم و نه برای مردم» فراهم می¬شود .
با مشارکت شهروندان، زمینه¬های رشد و توانایی افراد جامعه و بروز خلاقیت¬ها فراهم می¬گردد. فرآیند مشارکت که محور آن را احساس تعلق و گفتگوی آزاد و گسترده تشکیل می¬دهد، می¬تواند در امر توسعه پایدار بسیار مؤثر باشد. در مدلهای جدید توسعه¬ پایدار، از اجتماعات محلی خواسته می¬شود تا با مشارکت خود، کنترل منابع را در دست گیرند و از این راه، مشکلات و هزینه¬های آنرا کاهش دهند
امروزه به دلیل پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی سطح تعامل و مشارکت افراد جامعه ، محله ، واحدهای همسایگی و حتی در بین افراد خانواده نیز ضعیف ظاهر شده است.بطوریکه اینکار به مرور زمانباعث عدم تقویت همبستگی و پایداری  اجتماعی خواهد شد .
- اهمیت و ضرورت پژوهش :
مشارکت یکی از ارکان اساسی در توسعه پایدار محسوب می شود اما در مکانیزم عملی و تئوریک متعارف توسعه ، تاکنون کمتر به مشارکت به عنوان راهکار عملی و موثر در توسعه پرداخته شده است . ازین جهت توسعه پایدار بدون مشارکت محلی و مردمی امکان پذیر نمی گردد. امروزه کمتر پروژه ی توسعه ای را می توان یافت که جنبه های پایداری را در نظر نگرفته باشد حتی در کشورهای جهان سوم نیز که امکانات کمتری در عملیاتی نمودن پایداری وجود دارد ، با کمک کشورهای توسعه یافته و در مواردی نیز تحت فشار این کشورها دستورالعمل های پایداری در برنامه های توسعه گنجانده شده و ابزارهای لازم برای اجرایی نمودن آن فراهم گردیده است.
از دلایل ضرورت و اهمیت جایگاه مشارکت اجتماعی در طراحی مجتمع مسکونی می توان چنین نام برد:
1-    جامعه ، در حال تبدیل از یک جامعه مبتنی بر روابط نخستین اجتماع کوچک و نیز مبتنی بر ارتباطات خونی و خویشاوندی ، به یک جامعه صنعتی تشکیل یافته از روابط ثانویه می باشد که لزوم توجه به معماری انسان گراست ، که از مهمترین مولفه های طراحی آن نیز مشارکت اجتماعی است.
2-    تقابل فرهنگی مفاهیم و ایدئولوژیهای کهنه و سنتی با نوگرا عامل بازدارنده در رسیدن به طرح  بهینه ی مشارکت اجتماعی در مسکن شده که باعث کاهش همبستگی و مشارکت اجتماعی شده است.
3-    مشارکت ساکنان مجموعه های مسکونی، زمینه¬های رشد و توانایی افراد ساکن و بروز خلاقیت¬ها فراهم می-گردد. فرآیند مشارکت که محور آن را احساس تعلق و گفتگوی آزاد و گسترده تشکیل می¬دهد، می¬تواند در امر توسعه پایدار بسیار مؤثر باشد.

فهرست مطالب

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت پژوهش

اهداف پژوهش

فرضیات پژوهش

سوالات

پیشینه پژوهش

معرفی و تجزیه و تحلیل سایت پیشنهادی

برنامه ریزی فیزیکی

محدوده موضوع پژوهـش

روش تحقیق

جنبه های نوآوری و ابداع

منابع

زمانبندي اجراي پايان نامه


1403/2/6 - مارکت فایل