پیش فاکتور دریافت فایل
بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و شادکامی در دانش آموزان متوسطه
6090
25,000 تومان
.zip
154 کیلوبایت
توضیحات:
بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و شادکامی در دانش آموزان متوسطه
فرمت : word , doc
تعداد صفحات: 86
قابل ویرایش و جابجایی
فاقد غلط املایی
آماده چاپ و صحافی
پرسشنامه ها ضمیمه شده است.
رفرنس دهی و پاورقی استاندارد
فهرست مطالب :
چکیده.............................................................................8
فصل اول : طرح تحقیق
1-1 : مقدمه ..................................................................10
2-1 : بیان مسله .............................................................11
3-1 : اهمیت موضوع ........................................................13
4-1 : سوالات پژوهشی ...................................................13
5-1 : تعریف عملیاتی واژه ها .............................................14
فصل دوم: پیشنه ی تحقیق
1-2 : اعتماد به نفس بیرونی ...........................................16
2-2 : بهترین راه برای تقویت اعتماد به نفس بیرونی...............16
3-2: اعتماد به نفس درونی ...............................................16
1-3-2 : تعریف عزت نفس ..................................................18
فصل سوم:روش تحقیق
1-3 : روش تحقیق .........................................................64
2-3 : جامعه آماری .........................................................64
3-3 : روش نمونه گیری ...................................................64
4-3 : ابزار سنجش .........................................................65
5-3 : روش جمع آواری اطلاعات ........................................67
6-3 : روش تجزیه و تحصیل اطلاعات ..................................67
فصل چهارم: نتایج تحقیق
1-4 : توزیع فراوان جنست.................................................70
2-4: شاخصهای توصیفی عزت نفس و یادگیری.....................70
3-4 : شاخصهای توصیفی عزت نفس و یادگیری برای دختران و پسران .......................71
4-4: همبستگی عزت نفس با یادگیری ...............................72
5-4: بین عزت نفس و یادگیری در دانش آموزان پسر رابطه معکوس وجود دارد .........72
6-4: همبستگی عزت نفس با یادگیری در پسران .................72
7-4: بین عزت نفس و یادگیری دانش آموزان دختر رابطه معکوس وجود دارد .............73
8-4: همبستگی عزت نفس با یادگیری در دختران ....................73
9-4: آزمون T برای مقایسه میانگین عزت نفس دختران و پسران .74
10-4: آزمون T برای مقایسه میانگین یادگیری دختران و پسران ...75
فصل پنجم :
1- 5 : نتیجه گیری و بحث .................................................77
2-5 : محدودیت ها ..........................................................78
3-5 : پیشنهادات ............................................................78
منابع و ماخذ ...................................................................81
پرسشنامه .....................................................................83
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی وشادکامی در دانش آموزان متوسطه بود . بدین منظور ازجامعه آماری دانش آموز ان 200 نفر بطور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند . دراین پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی و شادکامی آکسفورد استفاده شد . نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش هیجانی و شادکامی ارتباط معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که هوش هیجانی و شادکامی در مجموع 54 درصد شادکامی آنان را به طورمعناداري تبیین می کند(P<0/05).
کلمات کلیدی : هوش هیجانی، شادکامی، دانش آموزان متوسطه.
1-1 مقدمه
نقش و کارگر مدارس در آستانه هزاره ی سوم میلادی تغییر و جهش چشمگیری پیدا کرده است افزدن برایفای نقش سنتی مدارس مبنی بر تربیت افرادی فرهیخته مدارس عهدهدار پرورش شهرونداني مسوؤل و رشد يافته و برخوردار از مهارتهاي اجتماعي و عاطفي نيز هستند (پليتري ، 2006). از اينرو توجّه جدّي و همه جانبه به عواملي كه بستر لازم جهت دستيابي به اين هدف را فراهم ميسازند، اجتنابناپذير به نظر ميرسد. بدين منظور توجّه جدّي به رشد عاطفي و اجتماعي دانشآموزان يكي از راهبردهاي اساسي در نيل به اين هدف بشمار ميرود.
رويكرد يادگيري اجتماعي- عاطفي مبتني بر اين باور است كه كلية فرايندها و بخشهاي يك نظام آموزشي اعمّ از طرّاحي و برنامهريزي آموزشي و درسي، مديران، معلّمان، كاركنان، و مطالب و موضوعات درسي ميبايست در خدمت آموزش و بهبود مهارتهاي اجتماعي و عاطفي يادگيرندگان، قرار گيرند. آموزش مهارتهای هوش هیجانی «قطعه گمشده» آموزشهای اجتماعی و هیجانی است که از ذهن بسیاری از معلمان مغفول مانده است. محیط اجتماعی مدرسه نمونه کوچکی از نظام اجتماعی جامعه تلقی میگردد. روابطی که دانشآموزان با معلمان و همسالان خود در مدارس برقرار میکنند، نقش اساسی در اکتساب نگرشها، باورها و ارزشهای بنیادین اجتماعی دارد و درک دانشآموزان را از جامعه و محیطی که در آن قرار دارند، تحت تاثیر قرار میدهد. مدرسه یکی از مهمترین بافتهای یادگیری مهارتهای هیجانی است. آموزش هیجانی میتواند از طریق گسترهای از تلاشها مانند آموزش کلاسی، فعالیتهای فوقبرنامه، جو و شرایط حمایتی مدرسه، و درگیر کردن دانشآموزان، معلمان و والدین در فعالیتهای اجتماعی صورت گیرد. در صورتی که فرآیند اجتماعی شدن و رشد مهارتهای هیجانی در محیط اولیه خانواده مطلوب نباشد، این امکان وجود دارد تا مدارس از طریق آموزشهای ترمیمی به جبران این کاستیها بپردازند. براین اساس بسیاری از مربیان و روانشناسان نسبت به توجه و توسعه آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی در مدارس تاکید کردهاند (به نقل از مایر و سالووی، 1997).
تحوّلات عظيمي كه در حوزههاي هوش و هيجان رخ داده دیدگاههای سنّتی را زیر سؤال برده و بر ارتباط نزدیک و درهم تنیدة هوش و هیجان تأكيد نموده است. از پيشگامان اين تحوّلات در حوزة هوش ميتوان به گاردنر (1983 به نقل از اشترنبرگ ، 2001) اشاره كرد و در حوزة هيجان از كشفيّات ژوزف لي دوكس (به نقل از گلمن ، 1379) نام برد. امّا اوج اين تحوّلات به مطرح شدن مفهوم «هوش هيجاني » توسط سالووي و ماير (1990)، برميگردد كه آشكارا بر در همتنيدگي هوش و هيجان تأكيد ميكنند. از نظر آنها «هوش هيجاني» عمدتاً به عنوان توانايي فرد در بازنگري احساسات و هيجانهاي خود و ديگران، تميز قایل شدن ميان هيجانها و استفاده از اطلاعات هيجانها در حلّ مسئله و نظمبخشي رفتار تعريف ميشود (سالوي و ماير، 1990).
با توجه به حسّاسيت دورة نوجواني و اطلاق دورة طوفان و فشار به آن، غالباً نوجوانان درگير نوسانات پرشور عاطفي هستند، دوران نوجواني با شور و هيجان، احساسهاي متناقض، تحريكات فيزيولوژيكي و عواطفي پر تنش همراه است. اين دوران حسّاس نقش بسيار مهمي در شكل دادن به شخصيّت آيندة او دارد. از اينرو آموزش مهارتهاي هوش هيجاني به نوجوانان ميتواند به آنان در مديريت هيجانها و احساسات خود و بهبود روابط با ديگران و در نهايت افزايش كارايي شخصي و پيشرفت فردي و تحصيلي آن تأثيرگذار باشد.(ذراتی ،ایران ،1384)
2-1: بیان مسئله
با توجه به اهمیت و ارزش شادکامی در بین متخصصان و دانشمندان آموزش و پرورش و علاقه به رشد و گسترش آن در بین دانش آموزان و آموزشگاه ها و بررسی ارتباط آن با عوامل مختلف که ممکن است موجب افزایش یا کاهش شادکامی دانش آموزان شود مثل هوش هیجانی که یکی از مسائل مهم در بین افراد جامعه خصوصا دانش آموزان می باشد و نیاز به رشد و گسترش آن احساس می شود و سبک های یادگیری مختلف که دانش آموزان دارند و به قول ساموئل مسبک که می گوید :« دانش آموزان از نظر گستردگی توجه و در نتیجه وسعت و صراحت آگاهی و اطلاعات با یکدیگر متفاوت هستند »
باعث تفاوت در شیوه تفکر و یادگیری دانش آموزان می شود و یکی از موضوعات مهم در آموزش و پرورش دانش آموزان است (کدیور 1386) .
...........................
...................
.......
3-1: ضرورت انجام پژوهش
با نگاهی به زندگی بشر در طول زندگی ، متو جه خواهم شد که استفاده از نیرو تفکر و اندیشه او را از سایر موجودات عالم خاکی ممتایز کرده است مسایلی از قبل: کشف آتش ،استفاده از ابزارهای سنگی و پس از آن بکا ر گیری ملزمات فلزی ... همه نماینگر فکر خلاق و نو آور بشر در طول تاریخ است .
.................
........
..
منابع و ماخذ
.............
.......
..
پرسشنامه ها
1403/9/3 - مارکت فایل