پیش فاکتور دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ماهیت آموزش پیش دبستانی
6563
16,500 تومان
.zip
55 کیلوبایت
توضیحات:

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ماهیت آموزش پیش دبستانی

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA
کاملترین در سطح اینترنت
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: قابل ویرایش با فرمت doc
تعداد صفحات : 30

بخشی از متن :

ماهیت آموزش پیش دبستانی

توجه به آموزش و پرورش پیش از دبستان مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. در بعضی کشور­­­ها، تقریباً همۀ کودکان قبل از ورود به دبستان، در این مراکز تربیتی پرورش می­یابند (صافی، 1387). در نظام آموزشی ایران، کودکان کمتر از سه سال در مهد­کودک، کودکان سه، چهار و پنج ساله در کودکستان، و از پنج سال به بالا در دوره­های آمادگی آموزش می­بینند. اغلب مؤسسات آموزش قبل از دبستان را بخش خصوصی، به صورت مراکز غیر انتفاعی و تحت نظارت بهزیستی کشور اداره می­کنند. وظیفۀ اصلی آنها مراقبت از کودکان و پاسخ­گویی به نیاز­های زیستی، بهداشتی و روان شناختی آنان است (کاکیا، 1385، به نقل از ضیایی نجف آبادی، 1386).

دورۀ پیش‌دبستان یا دورۀ آمادگی در نظام آموزشی ایران، دوره­‌ای است که کودکان در یک یا دو سال قبل از ورود به دبستان می‌گذرانند. این دوره جهت آماده ساختن کودکان برای ورود به دبستان است (شورای عالی آموزش و پرورش، 1392).

کول (1991)، برنامۀ آموزش و پرورش پیش از دبستان را چنین تعریف کرده است: کودک محور است و از رویکرد بازی و فعالیت پیروی می­کند، محیط بازی محرکی را برای تحول شناختی، کلامی، اجتماعی، عاطفی و جسمی کودک فراهم می­آورد، کودکان را برای دوران ابتدائی آماده می­کند، این برنامه مبنایی برای تحول خواندن، نوشتن و حساب کردن تشکیل می­دهد، تعامل با محیط، مشارکت فعال در فعالیت­های گروهی و توانایی­های حل مسائل خلاق را در کودکان تقویت می­کند، بر تدارک تجارب برای کودکان تأکید دارد به طوری که تحول مهارت­های مربوط به روند یادگیری آنها را تضمین کند، بر طراحی از قبل و جدول­بندی و نظم در برنامه­ها تکیه دارد اما در عین حال نسبت به نیازهای کودکان انعطاف پذیر است، به طور غیر مستقیم کنترل خود و انضباط درونی را در کودکان بهبود می­بخشد (ترجمۀ مفیدی، 1386، راه پیما، 1388).


بنابراین آموزش پیش از دبستان به نوعی باعث برقراري عدالت اجتماعی در جامعه می شود. کودکان خانواده هاي محروم و روستایی که از محیط خانوادگی مساعدي در زمینۀ تحول و یادگیري برخوردار نبوده اند، با استفاده از برنامه هاي آموزش پیش از دبستان می توانند تا حدي فاصلۀ خود را با کودکان خانواده هاي مرفه کم کنند (طالب زاده نوبریان، 1387)آموزش پیش­دبستانی به تدریج کودک را برای پیروی از نظم و انضباط مدرسه آماده می­کند و آنها را با مقررات حاکم بر دورۀ ابتدایی آشنا می­کند. آموزش پیش­دبستانی باعث تحول سازگاري اجتماعی در کودك می­شود. بدین معنی که کودک می­تواند به راحتی با کودکان دیگر دوست شده و در فعالیتهاي مشترك شرکت کند.یکی دیگر از ضروریات آموزش پیش­دبستانی این است که از طریق شرکت دادن کودکان در فعالیتهاي مناسب ورزشیِ فردي و جمعی به کودکان در خصوص شناخت اندام­ها و مراقبت از آنها و به کارگیري صحیح­شان آموزش داده می­شود (طالب زادۀ نوبریان، 1387). کمک به ایجاد مهارت خود تنظیمی و مهارت های بهداشتی نیز از دیگر جنبه هاي مهم آموزش­هاي پیش­دبستان می­باشد. همچنین افزایش مهارتهاي زبانی و کلامی و بالا بردن گنجینۀ لغات کودکان و کمک به آنها در انجام یک گفتگوي صحیح با کودکان و بزرگسالان نیز از ضروریات دیگر آموزش پیش از دبستان به شمار می­رود (همان).

.............................................................................

پژوهش­های انجام شده در ایران

پاکدامن (1376) در مطالعه­ای به بررسی تأثیر یاد­دهی در تحول ذهنی پیش­عملیاتی کودکان پرداخت. در این مطالعه آزمودنی­ها 40 کودک (18 دختر و 22 پسر) کودکستانی 5 تا 5 سال و 6 ماهه با بهرۀ هوشی 94 تا 135 بودند که از بین600 کودک طبق ضوابط معینی انتخاب و به 2 گروه آزمایشی و گواه واگذار شدند که همگی آنها در سطح پیش­عملیاتی بودند. گروه آزمایشی (تعداد 20 نفر) طی مدت 3 هفته تحت آموزش ردیف کردن (با شیوۀ لوینوف) قرار گرفتند و در همان زمان گروه گواه (تعداد 20 نفر) تحت آموزش­های معمول در کودکستان­ها واقع شدند. پس از 3 هفته از انجام پیش­آزمون، پس­آزمون یک و بعد از یک هفته و 4 ماه پس آزمون های 2 و 3 انجام شدند. با آن که بلافاصله بعد از آموزش یک انتقال نزدیک-نزدیک (پیشرفت در نتایج پس آزمون) و نیز یک انتقال نزدیک- دور (توانایی حل تکالیف ردیف­کردن در مورد مفاهیم بخش­هایی که آموزش داده نشده بود) مشاهده شد. نتایج بعد از 4 ماه به طور کلی در گروه آزمایشی رو به کاهش گذاشت. اگر­چه این نتایج در مقایسه با گروه گواه برتری خود را حفظ نموده است.

...............................................................

مطالعات انجام گرفته در خارج از ایران

علاوه بر مطالعات انجام شده در ایران، مطالعات زیادی در سطح بین المللی مبنی بر اهمیت دورۀ پیش از دبستان انجام شده است. در ادامه به معرفی برخی از این مطالعات پرداخته می­شود که با مسئله پژوهش حاضر ارتباط بیشتری دارند.

بارنت (1995) در یک مطالعۀ فرا­تحلیلی، 36 مطالعه که آثار بلند­ مدت برنامه­های پیش از دبستان در خانواده­های کم درآمد مورد بررسی شده بود مورد مطالعه قرار داد. نتیجه نشان داد که آموزش پیش­دبستانی می­تواند اثرات بزرگ اما کوتاه مدتی را بر هوش کودکان داشته باشد. همچنین اثرات دراز مدت قابل توجه­ای در پیشرفت تحصیلی، کسب رتبه، سازگاری اجتماعی دارد. در این مطالعه به دلیل تفاوت در کیفیت و بودجه درست برنامه­ها تمام منافعی که ذکر شد را تمام برنامه ها ایجاد نکرده بودند.


.......................................................................

بخشی از منابع

منابع فارسی

1) احدی، ح، بنی جمالی، ش. (1388). روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک). تهران: جیحون.

2) احدی، ح، جمهری، ف. (1382). روان شناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی، پیری). تهران: پردیس.

3) احمدپناه، م. (1377). بررسی و مقایسه تحول شناختی و اخلاقی در کودکان شهری و روستایی. روان­شناسی. (8): 387-369.

4) اسحاق نیا، س. (1372). بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری عاطفی، عاطفی کودکان دبستانی در شهرستان تربیت حیدریه- استان خراسان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

5) اسعدی، س، امیری، ش، و مولوی، ح. (1386). بررسی تحول شناخت اجتماعی و رابطۀ آن با طراز تحول شناختی در کودکان. مطالعات تربیتی و روانشناسی. 8 (1): 154-137.

6) ال سولسو، ا (1381). روانشناسی شناختی (ترجمۀ فرهاد ماهر). تهران: رشد.

7) السون، ا. و هرنگهان، ب. (2005). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. ترجمۀ علی اکبر سیف (1386). تهران: دوران.

.................................................
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ماهیت آموزش پیش دبستانی

1403/1/10 - مارکت فایل