پیش فاکتور دریافت فایل
ادبیات پیشینه تحقیق درباره مسئولیت پذیری
6576
16,500 تومان
.zip
33 کیلوبایت
توضیحات:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره مسئولیت پذیری

فصل دوم پایان نامه ارشد، ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد پیشینه پژوهش، درباره مسئولیت پذیری 25 صفحه ورد قابل ویرایش
کاملترین در سطح اینترنت
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
تعداد صفحات : 25

قسمتی از متن :

مسئولیت پذیری
روابط بین کودکان و والدین و سایر اعضای خانواده را می توان به عنوان یک نظام یا شبکه ای از بخش های دانست که در کنش متقابل با یکدیگر هستند. نظام خانواده در مجموعه ای از نظام بزرگتر قرار گرفته است. این نظام به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق روشهای مختلف تربیت کودک در کودکان تاثیر می گذارد(مهرابی ،1379).

خانواده نخستین عامل موثر در ایجاد مسئولیت در افراد است. مسئولیت فرایندی است که فرد باید از اولین سالهای کودکی آموخته باشد تا با وظایف متعددی که در دورانهای مختلف زندگی روبرو می شود مسئولانه برخورد نماید.

برای ایجاد مسئولیت پذیری ابتدا باید خود والدین افرادی متعهد و مسئول باشند و به تناسب رشد کودک وظایفی که با توانایی های وی مطابقت دارد به او واگذار کند و به مجرد آن که سطح توانایی بالاتر رفت فرصت های را در اختیار او قرار دهند و لازم است والدین قواعد و محدودیت های رفتاری را بطور صحیح روشن کنند تا کودکان در انجام مسئولیت ها با مشکلاتی مواجهه نشوند(روزمن[1] ،1995). مسئولیت پذیری یک مهارت اجتماعی است که تا به حال تعاریف گوناگونی از آن به عمل آمده است. استفنز[2] (1987) ، مهارتهای اجتماعی را به 4 دسته ی مربوط به خود ، محیط ، کار و میان فردی تقسیم کرده است که مسئولیت پذیری به صورت های مختلف در هر یک از این 4 معقوله ذکر شده است(استفنز به نقل از سبحانی نژاد ،1379).

در آموزش مسئولیت به کودکان سه عامل ارزشها ، طرز تلقی و مهارت ها تاثیر دارند. ارزشها و اعتقادهای خانواده درباره مسئولیت و نوع آن ، تعیین کننده دامنه فعالیت والدین در جریان آموزش مسئولیت می باشد. طرز تلقی والدین در باره میزان آزادی کودکان در داخل خانواده و دادن اجازه به آنها جهت ابراز احساسات نیز می تواند عامل دیگری در جریان آموزش مسئولیت به کودکان محسوب گردد. بدیهی است که تبحر و مهارت والدین در زمینه روشهای تربیت کودک و نحوه مواجهه با رفتارهای کودک در موارد متعدد نیز میتواند عامل تعیین کننده دیگری در آموزش به مسئولیت به کودکان باشد. آموزش مسئولیت به کودکان باعث رشد توانایی و شکوفایی استعدادهای آنها می شود و باعث می شود که آنها بعدا با مشکلات به راحتی کنار آمده و مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرند(شفیع آبادی ،1372).

مسئولیت پذیری تعریف و مفاهیم

مسئولیت پذیری در فرهنگ نامه ی دهخدا به معنی" ضمان ، تعهد ضمانت ، مواظبت به اموری کردن ، متعهد بودن "آمده است.

مطهری مسئولیت پذیری را شامل سه عنصرمی داند:

1-بشر دوستی : انسان برخوردار از ایمان در قبال همه افراد بشر احساس مسئولیت دارد.

2-عنصر عشق : که مقدمه ی همزیستی پر از لطف در روح انسان است و مقدمه ی یگانگی و وصول به حقیقتی عالی تر از افق انسان است.


پژوهش های انجام شده در رابطه با مسئولیت پذیری

طبق تحقیقات چامور[1] و همکاران در سال (2003) وظیفه شناسی ، نظم و مسئولیت پذیری با عملکرد تلاش به منظور پیشرفت ، رابطه دارد. یعنی منظم بودن ، پشتکار ، پیشرفت مداری و دقت می تواند عملکرد فرد در حوزه های مختلف از جمله موفقیت های تحصیلی را بطور مثبت پیش بینی کند.(لطفی ،1385).

پورکران(1385) پژوهشی بر روی دانش آموزان دختر و پسر تیز هوش و عادی در رابطه با مسئولیت پذیری و ویژگی های شخصیتی آنان انجام داده است. یافته های او حاکی از آنند که بین دختران و پسران دانش آموز تیز هوش و عادی از نظر ویژگی های مسئولیت پذیری ، پیشرفت تحصیلی ، جنبه های حساس ادراکی و شهودی تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین افراد مسئول پذیر دارای پیشرفت تحصیلی بهتری هستند. درونگرایی هر چه بیشتر باشد مسئولیت پذیری کمتر خواهد شد. احساس مسئولیت با سطح بالای تفکر مربوط است و شخص مسئول پذیر می تواند در مورد خودش و جامعه تصمیم منطقی اتخاذ کند و در مدرسه و کلاس موفق باشد.

بخشی از منابع

اختیاری ، راضیه (1385) اثر بخشی آموزش مهارتهای شناختی ، رفتاری به مادران در بهبود روابط با دختران نوجوانشان ، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاور خانواده ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

اسکیان پرستو (1384) بررسی سایکو دوام بر افزایش تمایزیافتگی خرد از خانواده اصلی در دانش‌آموزان دختر دبیرستان منطقه 5 تهران کارشناسی ارشد تربیت معلم.

اصلانی ، خالد (1383) تاثیر روان نمایشگری گروهی بر افزایش تمایز یافتگی و تعیین ابعاد این متغییر در بین دانش جویان دانش گاه امیر کبیر، پایان نامه دکتری مشاوره ،دانشگاه امیرکبیر

بازرگان،عباس،حجازی،الهه،سرمد،زهره(1383)روشهای تحقیق در علوم رفتاری .تهران انتشارات آگاه.

بشیری ، مژگان(1385) برسی ویژگی های روانسنجی و هنجار یابی پرشسنامه شیوه زندگی (BASISA) بر روی جوانان 18 تا 40 سال . پایان نامه ارشد مشاوره. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

بیابانگرد،اسماعیل.(1384)روانشناسی تربیتی.تهران:انتشارات پیکان

بیابانگرد،اسماعیل(1386)روانشناسی نوجوانان ،چاپ یازدهم،تهران: نشر فرهنگ اسلام

بکتاش ، ماری(1384) اثر گروه مواجهه در حل تعارضات مادران ودختران 16-15 ساله تهرانی پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خاتم

پروچاسکا،جیمزاو،نورکراس،ج ،(1999)نظریه های رواندرمانی،ترجمه سید محمدی(1383)،چاپ سوم،تهران:انتشارات رشد

پورکران،حسن تقی(1385)رابطه بین مسئولیت پذیری ، ویژگی های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی و مقایسه آنه بین دانش آموزان تیز هوشو عادی اول دبیرستان شهر بابل. پایان نامه ارشد تحقیقات آموزشی دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد رودهن

ثنایی، باقر(1379)مقیاس سنجش خانواده و ازدواج.تهران:انتشارات بعثت

ثنایی ، باقر ،(1380) مقدمه ای بر دیدگاه سیستمی در رواندرمانی خانواده و خانواده درمانی (مینوچین)، تهران : انتشارات امیر کبیر

دهقان، فاطمه ، (1380) مقایسه تعارضات زناشویی زنان متقاضی طلاق با زنان غیر متقاضی مراجعه‌کننده به مشاوره زناشویی پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم

حسن پور،شهرزاد(1385)ساخت و استاندارد سازی آزمون اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای تهران.پایان نامه ارشد سنجش و اندازه گیری. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

1403/10/2 - مارکت فایل