پیش فاکتور دریافت فایل
گیربکس های اتوماتیک
7529
2,000 تومان
.zip
263 کیلوبایت
توضیحات:
گیربکس های اتوماتیک

فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 12 صفحه

بخشی از متن :
در سال ۱۹۳۸ کرایسلر کلاچ هیدرولیکی را تولید نمود که با وجود آن در حالی که جعبه دنده می توانست در وضعیت درگیری باشد موتور با دور آرام به کار خود ادامه می داد و با این طرح گام موفقیت آمیزی در ابداع جعبه دنده های نیمه اتوماتیک برداشته شد و بدین لحاظ کرایسلر مشهور گردید . جعبه دنده های نیمه اتوماتیکی که طراحی گردید به نام های مختلف در تجارت شناخته شد و در طراحی های بعد به جای کلاچ هیدرولیکی مبدل گشتاور هیدرولیکی جایگزین شد و به نام های کرایسلر تورک – درایو و پلی موث هیدرایو نامیده شد. مشاهده می شود که در آنها به منظور تعویض دنده‌ها هنوز از یک کلاچ پایی استفاده شده است . در سال ۱۹۴۰ کارخانه جنرال موتور جعبه دنده هیدراماتیک را برای اولین بار در اتومبیل اولدزموبیل به کار برد. طراحی این طراحی اولین کاربرد کلاچ‌های هیدرولیکی را در ترکیب جعبه دنده ۴ دنده ای مشخص کرد و جعبه دنده اتوماتیک نامیده شد که در آن مجموعه خورشیدی جلو و عقب برای وضعیت خلاص و دنده های جلو به کار برده شد و در دنده عقب مجموعه خورشیدی جلو نسبت دور کاهنده‌ای ( افزایش گشتاور ) دارد و مجموعه خورشید عقب مسیر قدرت را عکس نمود و همچنین نسبت دور دنده عقب را بیشتر کاهش می دهد . ( افزایش گشتاور را بیشتر افزایش می دهد . ) در سال ۱۹۴۸ بیوک جعبه دنده داینافلو را ارائه داد و اولین اتومبیلی بود که در آن موفق شده بودند جعبه دنده اتوماتیک را با مبدل گشتاور هیدرولیکی به کار برند که با استفاده از مجموعه خورشیدی حرکت مستقیم دنده یک و دنده عقب را شامل می شد و اهرم تعویض دنده جعبه دنده را به محور خروجی مبدل گشتاور بدون دنده های اضافی مربوط می سازد.
سیستم های کنترل کننده
جعبه دنده‌های اتوماتیک دارای سیستم ‌های کنترل ‌کننده‌ای می ‌باشند که اولاً جعبه دنده را با موتور مربوط می ‌سازد بدین ترتیب که هرگونه تغییرات موتور را عیناً به جعبه دنده منتقل می‌نمایند و باعث تعویض دنده ها می گردند . ثانیاً ارتباط راننده با جعبه دنده را به وسیله اهرم تغییر وضعیت به طور دستی برقرار می سازد که هر کدام به نوبه خود دارای وظایفی می ‌باشد.
سیستم کنترل دستی
ارتباط راننده به جعبه دنده را برقرار می‌ سازد و تغییر وضعیت اهرم تعویض دنده‌ ها را به وسیله اتصالات آن به سوپاپ دستی واقع در بدنه سوپاپ سیستم کنترل هیدرولیکی منتقل می ‌نماید.
سیستم کنترل دریچه گاز
این سیستم گشتاور موتور را احساس می ‌کند و شامل مجموعه سوپاپ تعدیل فشار در بدنه سوپاپ سیستم کنترل هیدرولیکی می باشد و این سیستم اثر گشتاور ورودی را یا به وسیله اهرم‌ های اتصال به طور مکانیکی از پدال گاز به جعبه دنده و یا به وسیله یک اثر خلأیی از زیر دریچه گاز کاربراتور به یک واحد کنترل‌ کننده خلأیی در بدنه جعبه دنده دریافت می کند . اگر در تعویض خودکار دنده‌ها اشکالی پیش بیاید علاوه بر موارد فوق یک ارتباط دهنده دیگری برای جعبه دنده ضروری است و بدین منظور یک سیستم گاورنر پیش بینی شده است تا تغییرات سرعت جاده ‌ای اتومبیل را به جعبه دنده منتقل نماید .
سیستم کنترل گاورنر
این سیستم تغییرات سرعت اتومبیل را از دور خروجی جعبه دنده احساس می ‌کند و مانند سیستم کنترل دریچه گاز اثر فشار هیدرولیکی را به بدنه سوپاپ سیستم کنترل هیدرولیکی می ‌فرستد این سیستم مجهز به مجموعه سوپاپ تنظیم فشار با وزنه های گریز از مرکز می ‌باشد. سیستم کنترل دستی کنترل دریچه گاز و کنترل گاورنر قسمت‌هایی از سیستم کنترل هیدرولیکی می ‌باشند .
سیستم کنترل هیدرولیکی
این سیستم شامل یک پمپ هیدرولیک جتو و سوپاپ تعدیل فشار برای تکمیل و پر کردن روغن مورد نیاز مبدل گشتاور با تجهیزات مربوطه و ارسال روغن به بدنه سوپاپ جهت تقسیم نمودن به مدارات راه‌ انداز کلاچ و باند ( نوار ترمز ) می‌ باشد. بدنه سوپاپ مغز سیستم هیدرولیکی و به طور معمول جایگاه سوپاپ دستی سوپاپ کنترل دریچه گاز و یک سوپاپ کنترل دستی برای ایجاد درگیری دنده یک توسط راننده و مجموعه سوپاپ تعویض دنده به طور خودکار می باشد .
سیر تکاملی جعبه دنده
جعبه دنده های اتوماتیک از سالها قبل تاکنون تغییرات چندانی نداشته است و توسعه آنها با تکامل تدریجی اتومبیل ‌ها انجام پذیرفته است و با وجود این که وظیفه اصلی آن تغییر و تبدیل دور و گشتاور می باشد مع ‌ذالک وضعیت دنده عقب حالت خلاص و همچنین حالت ترمز موتوری در آن پیش ‌بینی گردیده است. اتومیبل‌های آمریکایی در طول ۳۰ تا ۴۰ سال اول اختراعشان با استفاده از جعبه ‌دنده‌های نسبتاً ساده و خوب طراحی گردیدند و در آن جعبه دنده‌های معمولی لغزشی ۳ یا ۴ سرعته به کار برده می ‌شد که مجهز به کلاچ اصطکاکی می ‌باشد و عمل قطع و وصل آن هنگام تعویض دنده ها به صورت مکانیکی انجام می‌ گردد. در همان زمان طرح جعبه دنده های معمولی با استفاده از دنده‌های سیاره‌ای (مجموعه خورشیدی) مد نظر قرار گرفته بود که یک نمونه آن در اتومبیل کادیلاک مدل ۱۹۰۴ به کار برده شد و همچنین بیشتر در مدل های قدیمی اتومبیل فورد از جعبه دنده های معمولی دو سرعته با مجموعه خورشیدی استفاده می ‌شد که سالهای متمادی شهرت داشت و بالاخره در سال ۱۹۲۸ از رده خارج گردید .
گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟
اگر شما یک ماشین با گیربکس اتوماتیک رانده باشید ، دو تفاوت بزرگ بین گیربکس های اتوماتیک و گیربکس های دستی را می شناسید :
▪ خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ ندارند .
▪ خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک نیاز به تعویض دنده دستی ندارند .
یک بار شما دنده را در حالت drive قرار می دهید ، همه چیز ها دیگر خودکار عمل می کند . گیربکس اتوماتیک ( به علاوه مبدل گشتاور ) و گیربکس دستی ( با کلاچ ) دقیقاً مانند هم عمل می کنند ، اما از راه های کاملاً متفاوت. روش گیربکس اتوماتیک برای تعویض دنده کاملاً شگفت انگیز است .

1403/1/10 - مارکت فایل