پیش فاکتور دریافت فایل
رشد خلاقیت در کودکان و جلوه ‌های آن
7548
1,500 تومان
.zip
26 کیلوبایت
توضیحات:
رشد خلاقیت در کودکان و جلوه ‌های آن

فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 17 صفحه

فهرست مطالب:
مقدمه
عوامل تسریع ‌کننده در رشد خلاقیت
جلوه ‌های خلاقیت در کودکان
بازی سازنده
دوستان خیالی
رویای بیداری
داستان‌ گویی
مفهوم خود آرمانی
رشد خلاقيت در بچه ها
عوامل سرکوب خلاقيت
مفهوم خلاقیت و تفکر خلاق از منظر دیگران
خلاقیت در روند شکل گیری
ویژگی های تفکر خلاق
خصوصیات شخص خلاق
ارتباط خلاقیت و هوش
خانواده و خلاقیت
مدرسه و خلاقیت کودکان
توصیه هایی برای پرورش کودکان
شیوه افزایش خلاقیت در کودکان

بخشی از متن :
مقدمه
مطالعات روان ‌شناسان درباره خلاقیت نشان داده است که خلاقیت نیز همانند سایر جنبه‌ های انسان از الگویی پیروی می ‌کند. به نظر آنها خلاقیت در اوایل زندگی و ابتدا در بازی کودک ظاهر می ‌شود و به تدریج در جنبه‌ های دیگر زندگی از قبیل کار ، مدرسه ، فعالیت ‌های تفریحی و مشاغل تجلی می ‌کند.
عوامل تسریع ‌کننده در رشد خلاقیت
وقت: کودکان برای خلاق شدن وقت زیادی لازم دارند تا با افکار و مفاهیم درگیر شوند و با آنها بازی کنند و آنها را به اشکال نو و ابتکاری درآورند.
ترغیب و تشویق: کودکان برای خلاقیت و خلاق بار آمدن به تشویق و ترغیب نیاز دارند و انتقاد مانع خلاقیت ایشان می ‌شود.
مواد: بدیهی است وجود مواد گوناگون مثلاً کاغذ ، خمیر و…برای تحریک خلاقیت در کودکان ضرورت دارد.
محیط محرک: محیط خانه و مدرسه باید با تشویق و راهنمایی کودکان در کاربرد مواد و اشیا ، خلاقیت ایشان را برانگیزد.
روابط غیر انحصاری والدین کودک: والدینی که نه حامی افراطی و نه انحصارگر افراطی فرزند خود هستند، طبعاً او را به استقلال و اتکا به خویش تشویق خواهند کرد و این دو تأثیر بیشتری در خلاقیت دارند.
روش‌ های پرورش کودک: روش آزاد منشانه و آسان ‌گیر در پرورش کودکان در خانه و مدرسه خلاقیت را تسریع می‌ کند، در صورتی که سختگیری از آن جلو گیری می ‌کند.
فرصت کسب معلومات : خلاقیت در خلأ انجام نمی ‌گیرد، بلکه مستلزم کسب معلومات است که زیر بنای خلاقیت به شمار می‌ رود.
جلوه‌های خلاقیت در کودکان
کودکان فرایند خلاقیت خود را در سنین مختلف به شکل ‌های گوناگون آشکار می‌ کنند که به جلوه‌ های خلاقیت معروفند. این جلوه ‌ها عمدتاً عبارتند از :
جاندار پنداری
علاقه به نسبت دادن هوشیاری به اشیا و موجودات غیر جاندار. این جلوه را غالباً در کودکان خردسال که هنوز نمی‌ توانند جاندار را از غیر جاندار تمیز دهند، می ‌بینیم، آنها از نسبت دادن صفات زندگان به موجودات غیر زنده لذت می ‌برند و معمولاً صفاتی را به آنها نسبت می ‌کند که والدین ‌شان به خود ایشان نسبت می ‌دهند.
بازی سازنده
کودکان زمانی که به سن مدرسه می ‌رسند و می ‌توانند خیال بافی و واقعیت را از هم تشخیص دهند، توجه خود را از بازی نمایشی به بازی سازنده معطوف می‌ کنند.
دوستان خیالی
دوست خیالی از شخص ، حیوان یا چیزی که کودک در عالم خیالش می ‌آفریند تا نقش دوست را با او ایفا کند، زیرا بیشتر بازی‌ ها برای لذت بخش بودن به همبازی نیاز دارند و کودکانی که همبازی ندارند غالباً یک همبازی خیالی برای خودشان خلق می‌ کنند. کودکی که تجارب اجتماعی تلخ و ناخوشایند دارد، ممکن است همبازی خیالی را بر همبازی واقعی ترجیح دهد.
رویای بیداری
رویای بیداری مانند بازی‌ها ، فعالیتی است که شخص از پرداختن به آن لذت می ‌برد. شکلی از بازی ذهنی است که معمولاً خیال پردازی خوانده می ‌شود تا جلوه‌ های کنترل شده تخیل مشخص شود.

1403/9/2 - مارکت فایل