پیش فاکتور دریافت فایل
امکان سنجی پیاده سازی مدیریت فرایند در سازمان
7586
20,000 تومان
.docx
437 کیلوبایت
توضیحات:
به طور کلی یکی از ویژگیهای دنیای کسب و کار کنونی تغییر مداوم و نسبتاً سریع در نیازهای مشتریان است. در تجارت پررقابت امروز، سازمانی شانس بقا دارد که سازوکارهای لازم برای آگاهی سریع از این تغییرات را داشته و توانایی پاسخگویی سریع به آنها را نیز دارا باشد، درغیر این صورت شانس چندانی برای باقی ماندن در عرصه رقابت نخواهد داشت. سازمانها به مرور زمان و در اثر تجربه دریافته اند که رویکرد وظیفه ای در کسب و کار، انعطاف و پویایی را از بین می برد. سازمانهای وظیفه مدار به سختی می توانند در برابر تغییرات محیطی از خود انعطاف نشان داده و با محیط سازگار شوند. رویکردی که در مقابل رویکرد وظیفه ای به سازمانها پیشنهاد می شود رویکرد فرایندی است. به همین جهت در پزوهش حاضر به بررسی امکان سنجی پیاده¬سازی فرایند مدیریت در سازمان با استفاده از روش کتابخانه¬ای، استفاده از مقالات و مطالعات مشابه صورت گرفته و استفاده از مصاحبه حضوری پرداخته شد. به طور کلی یافته¬ها نشان داد که فرایند عبارتست از یک سری فعالیتهای مرتبط به هم که برای رسیدن به هدفی خاص انجام می شوند. فرایند را می توان یک زنجیره ارزش دانست که هر مرحله (هر دانه زنجیر) ارزشی به مرحله قبل می افزاید. بنابراین، فرایندهای کسب و کار عبارتند از فعالیتهای اساسی در سازمان که محدود به مرزهای وظیفه ای نیستند و منابع انسانی، مهارتهای مدیریتی و فناوری را به منظور تمرکز سازمان بر استراتژی ایجاد ارزش برای ذینفعان و بخصوص مشتریان به هم مرتبط می کنند. همچنین یافته¬های بررسی عوامل موثر بر امکان پیاده¬سازی و موفقیت مدیریت فرآیند در سازمان شامل نه فاکتور همراستایی و راهبردی، مدیریت پروژه، اندازه¬گیری عملکرد، افراد، متدولوژی، رهبری، فناوری اطلاعات، ارتباطات و فرهنگ نشان داد که در بیشتر سازمان فاکتورهای مذکور در وضعیت مناسبی قرار دارند و امکان اجرا و پیاده سازی آنها در سازمان وجود دارد. همچنین شواهد نشان می¬دهند که از مهمترین موانع پیاده سازی مدیریت فرایند در سازمان نبود شکلی ثابت، خطوط فرماندهی مستقيم و آشکار، و روشن نبودن مسئوليتهای فردی و جمعی در سازمان می باشند.

فهرست مطالب
فصل اول 1
مقدمه و کلیات 1
1-1 مقدمه 2
2-1 بیان مساله 3
3-1 ضرورت انجام تحقیق 5
4-1 اهداف تحقیق 7
5-1 سوالات تحقیق 7
6-1 فرضیات تحقیق 7
7-1 مفاهیم و واژه ها 8
فصل دوم 10
مبانی و پیشینه تحقیق 10
1-2 مقدمه 11
2-2 مفهوم فرایند 11
1-2-2 انواع فرایند 12
3-2 مدیریت فرایند 13
2-3-2 مدیریت فرایند محور 14
3-2-2 مدیریت کیفیت فراگیر(TQM) 19
5-2 لزوم پياده سازي مديريت فرايند محور در سازمانها 20
6-2 ساختار سازمانی در سازمانهاي فرآيند محور 26
7-2 شاخص های اندازه گیری و پایش فرایند 27
1-7-2 شاخص های فرایندی 28
1-1-7-2 کاربرد شاخص های فرایندی 29
2-1-7-2 انواع شاخص های فرایندی 30
3-1-7-2 هرم شاخص های استراتژیک، فرایندی 31
4-1-7-2 نگاه سیستمی به فرایندهای کسب و کار 31
8-2 مدیریت فرایند کسب و کار(BPM) چیست؟ 32
1-8-2 مزایا مدیریت فرایند کسب و کار 33
2-8-2 دلایل استفاده از مدیریت فرآیند کسب و کار 34
3-8-2 چرخه زندگی مدیریت فرایند کسب و کار 34
2- 4-8 نتایج به کار گیری سیستم مدیریت فرایندی 35
5-8-2 مزایای استفاده از مدیریت فرایند 36
5-8-2 دلایل به کار گیری سیستم های فرآیندی 36
9-2 نقش مدیریت فرایند در افزایش کارایی سازمان 37
10-2 کنترل کیفیت فرایندها 38
11-2 عوامل حیاتی موفقیت برای گذار از مدیریت وظیفه ای به مدیریت فرایند محور 38
12-2 چالشهای فراروی سازمانهای جديد 39
13-2 نقشهای مالکیت در مدیریت فرایند 40
14-2 مديريت فرآيند و خلق ارزش براي ذي نفعان 41
1-14-2 نقش مدیریت فرآيند در توانمند سازی و بهبود نتايج در سازمان 42
12 -2پیشینه تحقیق 44
2-12-1 پیشینه داخلی 44
2-12-2 پیشینه خارجی 52
فصل سوم 55
روش تحقیق 55
1-3 روش تحقیق 56
2-3 روش گردآوری اطلاعات 57
3-3 جامعه آماری 57
فصل چهارم 58
بررسی امکان سنجی پیاده سازی مدیریت فرایند در سازمان 58
1-4 متدولوژي مديريت فرآيند 59
2-4 فرایند گرایی در طراحی سازمان های(ساختار سازمانی فرایندی) 60
3-4 عوامل موثر بر موفقیت مدیریت فرایند 61
4-4 روش های پیاده سازی و بکارگیری مدیریت فرایند 70
5-4 امکان سنجی استقرار مدیریت فرایندها در سازمان 75
6-4 عوامل موفقیت و پیاده سازی مدیریت فرآیند 79
4-7 ابزارها تکنیک های مناسب در پیاده سازی مدیریت فرایند 83
4-8 مراحل انجام طرح اصلاح فرایندها و پیاده سازی مدیریت فرایند 85
فصل پنجم 88
نتیجه گیری کلی 88
1-5 نتیجه گیری 89
2-5 پیشنهادات تحقیق 91
منابع 92



1403/1/10 - مارکت فایل